ID:I 2002-2022 Konstnärshuset 6 oktober – 5 november, 2022
Öppet onsdag – lördag 12-16 . Smålandsgatan 7, Stockholm
Välkommen på vernissage på Konstnärshuset, Stora galleriet torsdag den 6 oktober kl. 17 – 20
ID:I Galleri presenterar idé:idag / ID:I galleri 20 år
För 20 år sedan öppnade ID:I galleri sina portar på Tjärhovsgatan 19 i Stockholm och har sedan dess varit en aktiv del av det lokala konstlandskapet genom att vara ett ständigt nav i det som utgör en konstnärsdriven scen. För jubileumsutställningen har ID:I bjudits in att ta plats i Stora galleriet på SKF/Konstnärshuset. Utställningstiteln “Idé:idag” pekar på att det är ID:I galleris nuvarande formation som står i blickfånget; medlemmarna nu, trådar i deras konstnärskap och galleriets verklighet som det står idag.
En arkiverad motorväg. Om hastighet och tid, förfluten och framtida, det motoriska beatet, från Düsseldorf till Detroit, om land art, tankar på Joseph Nicéphore Niépce och den första fotografiska bilden, på bitumen och asfalt som emulsion, på fossiler och blivande fossiler, om grus som pixel, vägremsa som filmremsa, om bilens och bildens hastigheter.
I utställningen ”Avlutade oavslut ” har jag valt att inte jobba med ett innehållsmässigt färdigt begrepp. Istället har jag satt upp några regler baserade på praktiska omständigheter där vikt, balans, storlek, etc. bestämmer. Objekten ska exponeras hängandes, vägda mot varandra. Det får vara huvudregeln och en metod att jobba inom.
Under en vår för inte så länge sedan drabbades jag av kristallsjuka några gånger. Det hände ofta på morgonen när jag precis hade vaknat och vände mig om i sängen. Sovrummets väggar och tak snurrade med accelererande hastighet vid minsta rörelse. Om tillståndet var orsakat av att kristaller i balansorganet hade lossnat eller om det var en kroppslig reaktion på att livet bokstavligen var i gungning, vet jag inte. Men kanske kan denna sjukdomsupplevelse, som också kallas Vertigo fungerar som en allegori för det större insjuknande vår värld tycks ha drabbats av. Med den svindlande hastighet och komplexitet samhället har utvecklats det senaste decenniet äventyras nu vår fortsatta existens.
Det är någonstans mellan den personliga upplevelsen och den allmänna förvirringen kring vår tid som ett minilabb installeras på IDI galleri. Åsa Andersson Broms har bjudit in Esther Ericsson för att processa olika perspektiv av hur upplevelsen av Vertigo kan avspeglas i vårt medvetande och samhälle.
Under några veckor görs galleriet om till ett laboratorium för experiment där individuella och kollektiva kognitionsförmågor prövas. I experimentet ”Hjälp, jag är en huvudfoting”, en blandning av brittisk satir, Mardi Gras masker och konstnärlig frihet, har konstnärens huvud förstorats 8 gånger. Tillsammans med en serie AI genererade mentala tillstånd sammanförs det egna konstnärliga utforskandet av illusioner med forsknings- och kommunikationsprojektet Homo Colossus (människans energikonsumtion skalenligt översatt och förkroppsligad).
Vertigo, hjälp jag är en huvudfoting ID:I Galleri | 23 september – 9 oktober 2022
Förhandsvisning: fredag den 23 september kl. 17 – 20
Åsa Andersson Broms är konstnär och medlem i galleri ID:I och undervisar på Kungl. Konsthögskolan. Esther Ericsson arbetar med 3d visualisering, animation och använder AI som verktyg i sin konstnärliga praktik. Tillsammans har de utvecklat kurser och koncept för digital representation och överföring. Lena Hedlund och Caspar Broms deltar som högt uppskattade labb assistenter.
R Y M D P R O G R A M M E T ”Momentum” 26.8 – 18.9 2022
Välkommen på vernissage fredagen den 26.8 kl 17-20
ID:I Galleri, Tjärhovsgatan 19, Stockholm – ett utbyte med Molekyl gallery, Malmö
Rymdprogrammet är en oberoende plattform för konstnärlig samverkan och gemensamma projekt. Den växte fram 2019 som en spin-off ur arbetet med offentliga gestaltningar och inkluderar nu även olika former av workshops och av curaterade utställningar. Verksamheten är experimentell och processorienterad. Den undersöker möjligheter och fördelar med samarbeten och kombinationer av de medverkandes olika teman, tekniker och metoder: keramik möter elektronik, foto, video, måleri, arkitektur, snickeri, performance och text. Plattformen delar lokaler med Molekyl gallery i Malmö och har inget fast antal medverkande. Utställningen på ID:I är en presentation av både individuella verk och samarbeten.
Mats Andersson (f. 1966), MFA – Malmö Konsthögskola 1999, verksam i Malmö.
Konstnär och museitekniker. Arbetar konceptuellt / idébaserat med foto och skulptur utifrån ett intresse för relationerna mellan kropp, psykologi, litteratur, film och arkitektur, samt med offentlig gestaltning och utställningsarkitektur tillsammans med Johan Sandström.
Charlotta Bellander (f. 1968), MFA – Tillämpad konst, HDK, Göteborg 2012, verksam i Göteborg. Arbetar konceptuellt och konkret med keramik, fotografi och film. Naturelementens rörelser och visuella språk utgör inspirationskälla för hennes intuitiva och undersökande arbetsmetod som ofta utgår ifrån platsen hon befinner sig på. Hon beger sig regelbundet ut i landskapet och dokumenterar det med sin kamera och letar efter lera som går att använda i sitt experimenterande med representation, teknik, kemi och uttryck.
Liselott Bjurgard Wassborg (f. 1966), MFA – Konst, Konstfack 1999, verksam i Eksjö och Malmö. Arbetar med icke föreställande måleriska processer. Arbetet är intuitivt och handlar om ett personligt inre samtal med materialen som verktyg.
Camilla Carlsson (f. 1971), MFA – Konsthögskolan i Malmö 2001, verksam i Stockholm. Konstnär och konstpedagog. Hon använder olika uttryck, material och metoder beroende på tema: sedan länge arbetar hon kring lek, bygglek och lekens roll i samhället. Hon fotograferar spår av lek och samlar citat om lek i ett pågående lekarkiv. Hennes konst kan vara allt från teckningar, collage, objekt till textila installationer. I gestaltningsuppdrag gör hon ofta barn delaktiga i skapandeprocesserna
John Håkansson (f. 1966), BA Fotohögskolan i Göteborg 1993, samt studier vid Konstfack och KKH, verksam i Stockholm. Konstnär, fotograf och pedagog. Arbetar med teman som kretsar kring arkitektur, stad och landskap – människans avtryck på omgivningen. Ämnena upptäcker han oftast i sin närhet. Fotografi är hans huvudsakliga medium, men arbetar även med rörlig bild och objekt och fotoböcker.
Timo Menke (f. 1967), MFA – Konst, Konstfack 1999, verksam i Stockholm. Timo Menkes interdisciplinära praktik präglas av ett intresse för mörka objekt, processer och metoder. Syftet är att utveckla en ”mörk holism” som innefattar och lyfter fram de negativa och paradoxala effekterna av mänsklighetens aktiviteter. (Begreppet holism lanserades på 1920-talet av den sydafrikanska filosofen och politikern Jan Smuts.)
Johan Sandström (f. 1963), MFA – Konst, Konstfack 1998, verksam i Malmö. Konstnär, arkitekt och curator på Molekyl gallery. Arbetar med abstrakt måleri och med foto och skulptur i en kombination av naivism och dada-surrealistisk collagetradition. Samarbetar också med Mats Andersson med offentlig gestaltning och utställningsarkitektur.
Magnus Wassborg (F. 1962), MFA – Konst, Konstfack 1998, verksam i Eksjö och Malmö. Magnus Wassborgs verk består av autonom lågintensiv digital mjukvara och intelligenta metaller som arbetar med sina processer i symbios med naturen. Driften består av energi från solljus, vind, vattenkraft, värme och kyla. Wassborg arbetar även med processmåleri starkt knuten till de autonoma skulpturerna.