Gallerier

Mikael Goralski, Darth Vader impersonator

mikael goralski

Sundbyberg’s most famous Darth Vader impersonator

Mikael Goralski

proudly presents

YOU ARE NEVER ALONE IN THE TWILIGHT ZONE

Den Magiska Fyra
Live kl. 19!

Finissage söndag 31 januari kl. 12–20

Den magiska Fyra live under kvällen!

Varmt välkomna!

Öppet ons–sön 12–19

http://www.quattro.cybersite.nu/

Thanks!
Henrik Ekesiöö
Joakim Forsgren
Håkan Haevert, Milky Way Research Institute
The Swedish Arts Grants Committee – Konstnärsnämnden
Johanna Molvin
Isak Nordell, SVART engineering
Håkan Stergos Machlis
Zafire Vrba

http://www.freewebs.com/mikaelgoralski/

Välkomna!

In Defense of the Pixelated image

InDefense

Vernissage tisdag 15 december 17–19

Varmt välkomna!

Utställningen pågår 15.12–19.12 2015

Konstnärer:
Zbigniew Rybczyński
Ewa Partum
Piotr Wyrzykowski
Agnieszka Brzeżańska
Janek Koza
Wspólnota Leeeżeć

Öppet:
15 december 17–19

16-19 december 12–19
Performance 19 december 19.00

Curator:Olivia Berkowicz
Med stöd från Stockholms universitet och Polska institutet i Stockholm

In Defense of the Pixelated Image – an Exploration of Polish Video Archives presenterar videokonstverk av banbrytande polska konstnärer från 1970-talet till tidigt 2000-tal. De medverkande konstnärerna är: Zbigniew Rybczyński, Ewa Partum, Piotr Wyrzykowski, Agnieszka Brzeżańska, Janek Koza och Wspólnota Leeeżeć. Verken kommer från två digitala arkiv: Filmoteka på Moderna Museet i Warszawa och från WRO Art Center i Wrocław och zoomar in på mediet och dess materialitet i den digitala tidsåldern. Processen att uppgradera video från föråldrade format till nya, högteknologiska kallas för migrering. Det innebär en förändring i konstverkens existens och möjligheter att visas.

Utställningen utforskar mediets förändring från analogt till digitalt. Inspirationen tas från konstnären och teoretikern Hito Steyerls text ”In Defense of the Poor Image”, där hon skriver om den lågupplösta bildens potential i relation till senkapitalismen och dess aggressiva modernisering av visuell teknologi. Konstnärernas videoverk kan ses som en profetia som förutsäger den process som Steyerls text beskriver, i det att de undersöker bildskärmens uppgång och fall innan Internets globala expansion. I den här utställningen får vi följa pixelns resa genom den polska videokonsthistorien och sättet på vilket dessa konstnärer självreflekterande kritiserar mediets egenskaper genom olika typer av pixelering. Vad avslöjar den fragmenterade bildskärmen om vår verklighetsuppfattning, och hur relaterar detta till nya sätt att dela och visa konstverk digitalt? Genom konstnärernas videoverk får vi träda in i alternativa världar och undersöka pixelns innebörd i olika sammanhang: censur, kamouflage, felfunktion, störning, komedi.

In Defense of the Pixelated Image öppnar den 15e december på ID:i Galleri och visar ett urval av de viktigaste experimentella videokonstverk som skapats i Polen i analogt format.
Utställningen presenterar digitala kopior av verken – det kommer inte att finnas några original.

Med stöd från Polska institutet i Stockholm.

Detta projekt ingår i ett examensarbete inom Curatorprogrammet, internationellt masterprogram vid Stockholms universitet.

Program:

17 december 17:00, presentation av Marika Kuźmicz (Stiftelsen ARTon, Warszawa)
19 december kl 19:00, finissage med performance av Jenny Simm (kandidatexamen i Fotografi, Akademi Valand och masterexamen i Fri konst, Konsthögskolan, Umeå universitet)

Curator: Olivia Berkowicz

English version (PDF)

In Defense of the Pixelated Image – an Exploration of Polish Video Archives presenterar videokonstverk av banbrytande polska konstnärer från 1970-talet till tidigt 2000-tal. De medverkande konstnärerna är: Zbigniew Rybczyński, Ewa Partum, Piotr Wyrzykowski, Agnieszka Brzeżańska, Janek Koza och Wspólnota Leeeżeć. Verken kommer från två digitala arkiv: Filmoteka på Moderna Museet i Warszawa och från WRO Art Center i Wrocław och zoomar in på mediet och dess materialitet i den digitala tidsåldern. Processen att uppgradera video från föråldrade format till nya, högteknologiska kallas för migrering. Det innebär en förändring i konstverkens existens och möjligheter att visas.

Utställningen utforskar mediets förändring från analogt till digitalt. Inspirationen tas från konstnären och teoretikern Hito Steyerls text ”In Defense of the Poor Image”, där hon skriver om den lågupplösta bildens potential i relation till senkapitalismen och dess aggressiva modernisering av visuell teknologi. Konstnärernas videoverk kan ses som en profetia som förutsäger den process som Steyerls text beskriver, i det att de undersöker bildskärmens uppgång och fall innan Internets globala expansion. I den här utställningen får vi följa pixelns resa genom den polska videokonsthistorien och sättet på vilket dessa konstnärer självreflekterande kritiserar mediets egenskaper genom olika typer av pixelering. Vad avslöjar den fragmenterade bildskärmen om vår verklighetsuppfattning, och hur relaterar detta till nya sätt att dela och visa konstverk digitalt? Genom konstnärernas videoverk får vi träda in i alternativa världar och undersöka pixelns innebörd i olika sammanhang: censur, kamouflage, felfunktion, störning, komedi.

In Defense of the Pixelated Image öppnar den 15e december på ID:i Galleri och visar ett urval av de viktigaste experimentella videokonstverk som skapats i Polen i analogt format.
Utställningen presenterar digitala kopior av verken – det kommer inte att finnas några original.

Med stöd från Polska institutet i Stockholm.

Detta projekt ingår i ett examensarbete inom Curatorprogrammet, internationellt masterprogram vid Stockholms universitet.

Program:

17 december 17:00, presentation av Marika Kuźmicz (Stiftelsen ARTon, Warszawa)
19 december kl 19:00, finissage med performance av Jenny Simm (kandidatexamen i Fotografi, Akademi Valand och masterexamen i Fri konst, Konsthögskolan, Umeå universitet)

Curator: Olivia Berkowicz

Artonstiftelsens videokonstarkiv. En oskriven historia.

Artonstiftelsen är en ideell organisation med uppgift att forska om och visa polsk sjuttiotalskonst, särskilt videokonst. Stiftelsen arbetar med att iordningställa konstnärers privata arkiv. Konst, dokument, negativ, filmer och video katalogiseras och digitaliseras och blir del av en databas över Polens konstscen på sjuttiotalet. Resultaten av stiftelsens arbete sprids i skrifter och utställningar som bl a finns att ta del av i dess lokaler i Warszawa. Den första delen av presentationen handlar om Artonstiftelsens verksamhet i form av utställningar och forskning, medan andra delen är en översikt över de intressantaste tidiga videoverken i stiftelsens arkiv.

Den första videokonsten i Polen gjordes i början av 1970-talet.Trots svårigheten att få tag på utrustning som videokameror i den tidens Polen blev videon snart ett viktigt medium som användes på många olika sätt. Avantgardekonstnärer (medlemmar i självständiga experimentella grupper som Warsztat Formy Filmowej / Filmformverkstaden och Galeria Sztuki Współczesnej / Galleriet för nutidskonst) utforskade på grundval av sin erfarenhet av experimentfilm relationen mellan (den visuella) verkligheten och åskådarnas perception.

Den tidiga polska videokonstens historia behöver utforskas vidare, men redan finns viktiga videoverk tillgängliga via internet i Artonstiftelsens arkiv, med material som har samlats in sedan 2011. I samlingen finns de mest betydande videokonstnärerna som Paweł Kwiek, Ryszard Waśko och Jolanta Marcolla.

Fil dr Marika Kuźmicz tog examen i konsthistoria på Warszawas universitet och doktorerade vid Polska vetenskapsakademins konstinstitution. Hon forskar om polsk 1970-talskonst och är chef för Artonstiftelsen i Warszawa, en ideell organisation som forskar om och ställer ut polsk konst från den tiden. Hon har varit curator för många utställningar, däribland Konceptualizm. Medium fotograficzne (Łódź 2010), Polnische Konzeptuelle Fotografie (Berlin 2011), Zrobić niemożliwe światło / Göra det omöjliga ljuset (i samarbete med Florian Zeyfang; Warszawa 2015).Hon har också varit medförfattare och medredaktör till flera böcker om polsk sjuttiotalskonst och undervisar vid Warszawas universitet och högskolan Collegium Civitas i Warszawa.

ARTon stiftelsen

Välkomna!

Christian Sandell, Gandalf Adelbrant

christian_sandell_webb

Utställningen visar nya verk av Christian Sandell och Gandalf Adelbrandt.
Två konstnärer som båda skrapar på ytan av det mänskliga.

Vernissage fredag 20 november kl. 16–20

Varmt välkomna!

Öppet tors–fre 12–18
lör–sön 12–16

Utställningen pågår 20.11–13.12 2015

”Att skapa en bild att förhålla sig till och genast förlora den”
Gandalf Adelbrant

”Jag försöker hitta nya vägar in i mig själv och världen som omger mig. Målet är att fortsätta gräva och fortsätta att visa världen vad jag grävt upp.
Lite som en arkeolog. Eller kanske som en stolt katt, som släpar in döda möss i huset.”
Christian Sandell

”I´m trying to find new ways of knowing myself and the world around me. The goal is to keep digging and keep showing the world what I´ve dug up.
It´s a little like being an archaeologist. Or maybe like a proud cat, that keeps dragging in dead mice in the house.”
Christian Sandell.

www.christiansandell.com

Välkomna!

Linda Karlsson

Linda_Karlsson_orosmoln

Orosmoln
– en utställning i keramik och broderi
till förmån för flyktingkrisen

Vernissage fredag 23 oktober kl. 17–20

Välkomna!

Utställningen pågår 23.10–15.11 2015

OROSMOLN

Vi lever alla med en mer eller mindre tydlig rädsla för vad som komma skall med våra nära å kära.
Ibland kommer det tunga beskedet att någon dött.
Någon som man älskar å som kanske hade hela livet framför sig.
Olyckor, sjukdomar, krig, våld å ålderdom.
Man känner sig sorgsen å besviken på livet.

Mest är jag personligen besviken på människan.
Vart har vi hamnat?
Vi slåss skriker å krigar.
Dödar andra människor, uppfinner de bästa vapnen.
Utrotar djur och växtarter. Förgiftar havet.
Blundar för att polarisarna smälter
Mycket av detta för att få makt eller rätt.
Jag orkar inte.
Människor dör eller skadas för livet.

Vår tid är knapp och tiden går fort.
Varför denna rädsla eller ovilja att hjälpa?
Många väljer att fota eller filma istället för att hjälpa.
Konstigt nog har människan kommit dit att verkligheten är mer i
sociala medier.
Vi känner oss obekväma med att verka i verkligheten utanför cyberrymden, tänk om någon märker att jag inte kan eller inte är så bra som jag skrev i min status? Inte är så snygg som på min selfie.
Listan kan göras lång på människans O R O S M O L N

Då vi har ca sextiomiljoner människor på flykt i världen är att inte kunna hjälpa ett stort orosmoln för många.
Under utställningstiden kommer jag att brodera små väggbonader med olika orosmolnsrelaterade meningar/ord. Man får som besökare beställa sin egna personliga bonad till en kostnad av 500kr som oavkortat kommer gå till LÄKARE UTAN GRÄNSER.
För varje keramikobjekt som säljs skänker jag 200kr till ovan nämnd hjälporganisation.

VARMT VÄLKOMNA ATT HJÄLPA TILL ATT HJÄLPA OCH DELA MED ER AV ERA OROSMOLN!

lindakarlsson.se

Välkomna!

Rafael Garrdo

Rafael_Garrdo_press

”Now and now and now and now”

Vernissage fredag 25 september kl. 17–20

Välkomna!

Utställningen pågår 25.9–18.10 2015

Now and now and now and now

The act and process of gathering and hoarding materials could be considered a compulsive disorder; in this case it’s done with the intention of transforming them into an abstract fiction, which leads to the convergence of many stories, references and aesthetic possibilities, forming sentences with things, by composing and juxtaposing them, in a heuristic and ludic manner, of constant self-discovery, turn into a disrupted and divergent collection of altered discards with traces of laughter and joy, daydreaming of the possibility to transmit that drive once more, abandoned objects carry with them the subtle presence of whatever their early life may have stained them with, having once belonged in a cozy comfort now morphed into a quasi-scenography filled with illusions, uncertainty and humor, as a fiction it sketches the riddle of a soul, the natural habitat of an X person, an investigation of its frame of mind, if such a place endures, it does within an opaque brightness, the air in it, remain persistent in a loop in time and space, a constant now.

Rafael Garrdo (born in 1976, living and working in Stockholm) cross-media work has been described as an ”anthological compilation of magic realism short stories, written by a dumpster diver”. Basing his work mainly with the use of appropriated or found materials, he creates schematic stories, fictions or disparate analysis loaded with eerie speculations, dry humor and a dark look at serious matters and the general scheme of things.

rafaelgarrdo.com