Alla målningar är gjorda under 2024 fast skiljer sig åt i utseende och utförande. Fortfarande utforskar jag ljus och perspektiv i det enkla, men sammanhang och skuggande omvärld har trängt sig på och gjort färg och motiv gradvis mörkare och tyngre. Man ser en tydlig kontrast mellan de tunt och lätt målade husmotiven och de sista nästan svarta rummen med tjockt och skrapad, kroppsligt ansträngt pålagd färg.
”Helena Pehrsson skildrar i sina målningar ofta i stort sett tomma, inte tids- eller platsbestämda rum eller miljöer i olika ljussituationer, perspektiv och kontraster. Det blir som ett uppehåll i tiden och det finns något i, utanför eller bakom det synliga i bilden. Hon gör också arbeten med miljöer i ljussatta pappmodeller, enkla objekt och foton.”
Utställningen pågår till den 18 augusti öppet: torsdag – söndag kl 12 – 17.
VÄLKOMNA!
Verkens historia i utställningen börjar 2010, då vi hade parallella separatutställningar på Uleåborgs konstmuseum. Vi fick då tre stora rullar oanvänt gammalt analogt fotopapper från konstmuseet, som museet inte längre hade användning för i den digitala eran. Rullarna vi fick innehöll totalt 60 meter oexponerat fotopapper. På sidan av kartongen på en av rullarna stod det ”senast använd 1998”. Vi förvarade fotopapper rullarna i vår studio med avsikten att använda dem till något någon gång. Rullorna var bortglömda i fjorton år i gömmorna i vår ateljé, från vilken vi nu har grävt fram dem som gamla minnen.
Vår utställning visar växter som exponeras utomhus i direkt solljus. Alla verk är handgjorda silvergelatinfotografier med fotogramteknik. Fotografierna är framtagna utan kamera, i en okomplicerad process, där kvaliteten på det fotografiska materialet, ljusmängden och bildernas fixerande kemikalier ger ett konstnärligt intryck som bara är delvis kontrollerbart.
Genom mänsklighetens historia har växter avbildats på alla kända sätt – tvådimensionella och tredimensionella, realistiska och stiliserade, svartvita och färgade, symboliska och i identifieringssyfte, vetenskapliga och konstnärliga. Vi har samlat in växter från dels planterade odlingsområden och dels vilda växter från ödemarker. Växterna vi använt har varit i olika stadier av sin livscykel; vissa var färska blommor fulla av klorofyll, medan andra är nästan vissna blad som nästan ruttnade. För oss representerar växterna den nordliga tiden, vilket innebär en kort sommar. Då finns det gott om solljus, men bara under en kort period. Vårt arbete anpassar sig till detta, sommaren är en intensiv och tät tid att ta dessa fotogram. Växter reagerar också på mängden och kvaliteten av ljus på olika sätt. Liksom fotopapper innehåller växter ett ljuskänsligt grönt pigment, d.v.s. klorofyll. Växternas fotosyntes är det dominerande mediet för hela livets spektrum och växternas kreativa tolkning av solen. Bara växter vet hur man förvandlar ljus till mat.
Utställningen har fått stöd från Centret för konstfrämjande.
English The story of the works in the exhibition begins in 2010, when we had parallel solo exhibitions at the Oulu Art Museum. At that time, we received three large rolls of unused old analog photo paper from the art museum, which the museum no longer had a use for in the digital era. The rolls we received contained a total of 60 meters of unexposed photo paper. On the side of one cardboard box of the rolls was written ”last used 1998”. We stored the photo paper rolls in our studio with the intention of using them for something someday. The rolls were forgotten for fourteen years in the stash of our studio, from which we have now dug them out like old memories.
Our exhibition features plants exposed outdoors in direct sunlight. All works are handmade silver gelatin photographs using photogram technique. The photographs are produced without a camera, in a straightforward process, where the quality of the photographic material, the amount of light and the fixing chemicals of the images produce an artistic impression that is only partly controllable.
Throughout human history, plants have been depicted in all known ways: two dimensional and three dimensional, realistic and stylized, black and white and colour, symbolic and for identification purposes, scientific and artistic. We have collected plants from partly planted cultivated areas and partly wild plants from wastelands. The plants we used have been in different stages of their life cycle; some were fresh flowers full of chlorophyll, while others were almost withered leaves that were almost rotting. For us, the plants represent the northern time, which means a short summer. At that time there is plenty of sunlight, but only for a short period of summer. Our work adapts to this. Summer is an intense and dense time to make these photograms. Plants also react to the amount and quality of light in different ways. Like photographic paper, plants contain a light sensitive pigment, leaf green, i.e. chlorophyll. The photosynthesis of plants is the dominant medium of the entire spectrum of life and the plants’ creative interpretation of the sun. Only plants know how to turn light into food.”
The exhibition has been supported by the Arts Promotion Center Finland.
Photography has played a key role in their practice. A practice in which they differ in their respective gazes. Jeong finds herself looking at the mundane. At the objects and at the parts of the landscape itself. In doing so, she not only looks, but observes. Through this observation are the artist’s memories, as well as feelings about the past, present and future shot into image-form.
Park Chanmin looks instead at the object of the city. The city as a product of residential urbanism. In this trail he finds himself recording, collecting as well as simplifying this object through a bird’s eye view of the city as a whole.
This exhibition sets out to explore the depth and time of both artists’ works, through the lens of dual sights.
var – finns det, är vi där, är var någon annanstans…
o – ett upphävande, en öppning…
För att hitta det glömda i språket finns sätt att öppna mellanrum, dra i glidande hinnor och glipor, lösgöra stavelser och bokstäver från varandra. Då kan vi hitta glömda betydelser i till exempel det grekiska eller latinska språken. I fragment av de mycket tidiga språken sanskrit eller avestanspråk; är vetskapen än mer gömd. Vi kan söka återupptäcka dessa språk och sätta samman ord i förnyade och rikare språk.
Jannike Brantås arbetar med installation och performance och artist books. Installationerna innehåller ofta pigmenterad sand som arbetas med under utställningarnas gång.
Utställningen på ID:Ikommer visa olika objekt, böcker och ett objekt med rörliga kavlar.