Gallerier

NONSTOP Performance Festival

[slideshow_deploy id=’1674′]

NONSTOP Performance Festival

ID:I Galleri, 26 & 27 oktober 2019, kl. 19 – 21

Performance festival kurerad av Merzedes Šturm-Lie.

 

Tjugo konstnärer deltar varav fem som svarade på ett open call som skickades till konstelever på Kungliga Konsthögskolan och Konstfack. I festivalen finns det inga pauser, varje performance följs direkt av en annan.

Ljudet från alla performances kommer sedan att sändas ut på L’étranger, Radio Panik, baserad i Bryssel (www.radiopanik.org/emissions/l-etranger).

Konstnärer:

Mikael Goralski
AnnaLeena Prykäri
Jakob Niedziela
Melanie Is Demented
Kristoffer Svenberg
Hannah Wikström
Hiroko Tsuchimoto
Ida Ida Ida
Olav Westphalen
Erik Wijkström
Jesper Vesterlund
Marija Griniuk
Josefina Malmegård
Merzedes Šturm-Lie
Marja Leena Sillanpää
Imelda Cruz Linde
WDWSYP
Bambi Von BonBon
Kirke Hundevad Meng
Natalia Rebelo

 

 

Cristian Rieloff

[slideshow_deploy id=’1664′]

ID:I Galleri presenterar

Cristian Rieloff

1962 – 2019

ID:I Galleri, 11 – 20 oktober 2019

Vernissage den 11 oktober  kl. 17 – 20

Nio Nya Gouacher och en Målning

Det skulle bli en ny utställning med stora fina målningar och kanske några små.

Alltid fanns det lust att skapa nytt. De stora fina målningarna blev inte av men

istället kom det Nio Nya Gouacher som nu presenteras på ID:I Galleri

Cristian var inte en konstnär som satt och väntade på att något skulle hända.

Istället blev det en massa utställningar organiserade, ensam och med andra.

Det blev en massa utställningar/projekt på Roslagstulls sjukhus, Kabelfabriken Helsingfors, Konstakuten, Örebro, Kina, Norge, Spanien, Zambia, Kuba, Holland, ID:I Galleri och mycket mer.

Mottot var alltid att främja konsten.

Ett sånt projekt var “Komp I Box”. Cristian byggde en låda i sin lilla 1a på Wallingata.

240x240x 240 cm och bjöd in 75 konstnärer att ställa ut i boxen. Pang sa det

i Stockholm och sen ställdes boxen ut i Helsingfors och Amsterdam med lokala konstnärer. Alla var fascinerade av hur mycket konst man kunde visa i en så liten kub.

Cristian sa ofta.

 Konst är min räddning från ett dumt liv och konst gör livet kul.

 Jag säger: Konst var hans liv och livet var hans stora glädje.

Daniel Westlund

[slideshow_deploy id=’1662′]

 

Daniel Westlund

 04 – 06 oktober 2019 OBS! Kort tid. Endast tre dagar!

Vernissage den 04 oktober  kl. 17 – 20

Platserna är en del av mig. Eller tvärtom. I själva verket har jag inget med dem att göra. De har påverkat mig men jag har ju inte på något sätt gjort märkbara avtryck. Skymde ljuset för ett ögonblick.

 Lite som en undfallen kannibal. Människor liksom alltför vild natur blir svårsmält.
Kulturlandskap och parker är de miljöer jag vill synas i.

Åsa Andersson Broms

[slideshow_deploy id=’1645′]

 

ÅSA ANDERSSON BROMS | Scenanvisningen

ID:I Galleri, 13 – 29 September 2019

 

Vernissage den 13 september kl. 17 – 20

Smygläsning ur första kapitlet i Undermarken

Den 27 september kl. 19

 

I utställningen Scenanvisningen får vi åter följa de antropomorfa, alltså de fabellikande djurens betraktelser. Genom en fotografisk analogi följer vi deras vandring till platser och utkanter som berättar om vår tids sökande efter mening.

De tomma friluftsteatrar som idag slumrar öde och monumentala i våra stadsrum och som ursprungligen kom till för att skilja arbete från fritid, är också platser där fiktion förvandlas till reflektion. Från att ha varit platser för skådespel är de nu K-märkta kolosser, artefakter från en svunnen tid som tyst iakttar och speglar sin omgivning. Det är teatern, scenografin, dramaturgin och dess inneboende historia som avspeglas när fabeldjurens betraktelser och reflektion av våra liv och samhällen tar form i en ny berättelse, en fiktion. 

 

Genom en serie porträtt av friluftsteatrar, utomhusteatrar, folkparker och amfiteatrar skapas tillsammans med ett påbörjat litterärt verk, Undermarken en berättelse om vår tids gränslösa längtan efter allt och inget.

 

 

Detta har hänt…

 

För snart tre år sedan presenterade konstnären Åsa Andersson Broms Konceptualiserngslabratoriet på ID:I Galleri. Laboratoriet ville undersöka förutsättningarna för hur två fabeldjur, eller så kallade Yuru-charas (japanska maskotar) skulle kunna anpassa sig till det svenska klimatet och integreras i samhället.

 

Djuren, den ene ett lejon, den andre en varg, har nu levt bland oss i snart 3 år. Förmodligen någonstans i ett nyproducerat närförortsområde till vår storstad. Ingen har ännu lagt märke till dem. Osynligt har de rört sig på samma platser som vi. De har varken gjort sig synliga eller besvärliga. I tysthet har de iakttagit och diskuterat oss människor.

 

När de en dag stod vid branten till en stor och vacker men tom utomhusteater, beslöt de sig för att själva samla material till en egen föreställning som kunde berätta om deras iakttagelser. De hade tyckt sig förstå att människorna tyckte väldigt mycket om sagor. Så pass mycket att de varje dag förtrollade sig och låtsades sig vara någon annan stans. Det verkade så enkelt och roligt tyckte lejonet. Vargen var som vanligt mer skeptisk och föreslog därför att de skulle besöka fler teatrar så att de bättre skulle förstå meningen. Och så gjorde de.

Under resan bestämde dig sig för att låta spökskriva en bok.

 

Det är alltså genom dessa två gestalters ögon som vi ännu en gång får följa med på en resa till olika platser och fantisera om vilka scener från vår verklighet de iakttagit.

 Välkommen till teatern!

Åsa Andersson Broms
artis | asa@temporaryart.org | 0704461720

Ivar Hagren Weronika Bela

[slideshow_deploy id=’1639′]

 

Cloud Studies

Ivar Hagren och Weronika Bela

 

Vernissage tors 5e september, 17-22

Galleri ID:i, Tjärhovsgatan 19

 

Ivar och Weronika Hagren  presenterar nya verk inom ramen för projektet Cloud Studies

Projektet kretsar kring tre huvudsakliga och överlappande teman:

* Belas farföräldrars liv och arbete på en väderstation i Polen

* Väder, klimat och meteorologins historia

* Fotografins historia (främst inom vetenskap)

Genom att anamma repetition som en konstnärlig strategi anspelar de på upprepningen i Belas farföräldrars arbete på en väderstation i Polen, där de en gång i timmen läste av meteorologiska mätinstrument för att skicka de insamlade värdena vidare till det regionala vädercentrat.