Alexander Mood Janny Aschenbrenner

[slideshow_deploy id=’847′]

Alexander Mood

Janny Aschenbrenner

Presenterar Liminalitet

ID:I Galleri, Tjärhovsgatan 19

Vernissage Torsdagen 9/2  17:00-21:00

Öppettider: Tor-Fre: 12-18. Lör-Sön: 12-16

Utställningen pågår till 19/2

www.alexandermood.se

Den gamla världsordningen är på väg att dö. En ny är ännu inte på plats.

Industrialismen och de ideologier som föddes med den håller på att spela ut sin roll eller behöver flytta fokus. Uppluckringen av maktordningen skapar oro och friktion mellan samhällsgrupper ekonomiskt, politiskt och religiöst.

Termen liminality är hämtad från antropologin och myntat av den franske antropologen Arnold van Gennap som var verksam under den första hälften av 1900-talet. Begreppet benämner det stadium i en ritual som inträffar mellan utgångsläget och det tillstånd man vill uppnå vid en passagerit. Liminella tillstånd betecknas ofta av beteenden som inte skulle anses passande under normala omständigheter.

Vi använder begreppet för att beskriva det tillstånd vi befinner oss i. Mitt i krisen då gamla ekonomiska och sociala systemen faller samman men nya alternativ ännu saknas.

Med denna utgångspunkt kommer vi att visa två verk, ett videoverk och ett ljudverk, tätt sammanflätade till en helhet.

Videoverket är två projektioner av människor som är på väg ut spärrarna på tunnelbanestationerna Östermalmstorg och Skärholmen som leder upp till två helt skilda delar av av Stockholm, miljonprogramsförorten och stadens finansiella centrum. Som vågor väller människorna upp från underjorden, allt i slowmotion.

Verket bär referenser till både ”Arbetarna lämnar Lumières fabrik i Lyon” (1895) av bröderna Lumière. En av världens första filmer i en tid som liknar den vi själva befinner oss i. Då en tid på väg fullt ut in i det industrisamhället och moderniteten, genom de maskiner och den automatisering av arbetet som fabriken härbärgerade. Nu lämnar vi den eran bakom, med hjälp av andra maskiner, en annan sorts automatisering men med samma genomgripande förändring av samhället och kulturen som konsekvens.

Även den engelska konstnären Mark Wallingers verk ”Threshold to the Kingdom” (2000) som på samma sätt visar människor på väg ut från tullen på city airport London UK. I filmen lämnar människorna ett slags mellanrum, ickeplats, mellan två världar och träder tillbaka in i den vanliga världen. Flygplatsens av- och ankomstterminaler före och efter resan, som transcendenta rum.

I videoverket fångas människan i steget. Fryses mitt i det tillstånd av liminalitet som hon försatts i, genom sin färd från den ena platsen till den andra, i hur hon är intrasslad i tidens skiftningar, samhällets förändring men också i hur hon, genom att färdas till en annan plats än där hon var innan också försätter sig i en möjlig pånyttfödelse. Människan på gränsen, i passageritens mittersta skede, bär på förändringens potential.

(Skärholmen och Östermalmstorg ligger i två ändar av Stockholms socioekonomiska spektra, strikt avskilda genom stadens hårt segregerade bostadssituation. De ligger också på samma tunnelbanelinje. )

I ljudverket får dagens framvällande människor en förbindelse med de som vid modernitetens genombrott försökte förstå sin tids snabba förändring och vad den gjorde med upplevelsen av en fast och beständig identitet.

I en rad brottstycken från Virigina Woolfs roman Vågorna vävs nu och då samman, förort och innerstad, elit och utanförskap. Samma tankar, samma rädslor och farhågor och förhoppningar om vila och trygghet undan förändringens gungfly hemsöker människorna som befinner sig i gränstillståndet.

”Man kan inte leva utanför maskineriet i mer än kanske en halvtimme.”

Som ett motorvägsbrus av krockande meningar, ett hav av konkurrerande utsagor, bildar rösterna ändå en sorts kör, samstämmig i sitt sökande.

I det inre rummet visas verket En samling gatuaffischer samlade från hela världen sedan 2004. Från de extrema politiska till det rent kommersiella händelser som redan har blivit historia som skriker ut budskap och propaganda avsedda för stadens gator i ett speciellt syfte. Saker som hände som nu är passerade och bara finns kvar som fragmentariska spår. Budskap som skrikits ut från väggar i det offentliga rummet, vissa om avgörande händelser, presidentval och protestmarscher, andra små tilldragelser, viktiga för ett fåtal.

Natos informationskampanj i Afghanistan, Trumps valkampanj, propaganda för självmordsbombare, presidentvalet i Ghana, striden om Ungdomens hus i Köpenhamn som blev en symbolstrid när högerkrafter intog den danska politiken. Finsk humor på dvd och en försvunnen hund i New York.

Verket berör det offentliga rummet men också aspekter av tid och rörelse. Affischen klistras upp i språnget mellan avsikt och utförande, nu som artefakter från en svunnen era som nyss var nu.

Dan Lageryd,

[slideshow_deploy id=’828′]

Dan Lageryd, Kebab Dreams

Presenterar en serie fönsterfaksimil och en femton minuter lång odyssé genom lunch-Stockholm.

ID:I Galleri, Tjärhovsgatan 19

Vernissage fredag 13/1 17:00-21:00

Öppettider: Tor-Fre: 12-18. Lör-Sön: 12-16

Utställningen pågår till 5/2

Om det som utspelar sig framför fönstret, om det som utspelar sig bakom fönstret, om det som utspelar sig i fönstret, om det som är på fönstret.

Om reflektioner, snabbmat, arbete och migration.

—————————————————————————–

Kebab Dreams, by Dan Lageryd

About what unfolds in front of the window, about what takes place behind the window, about what you see in the window, about what is on the window.

On reflections, fastfood, work and migration.

 thumbnail_2_dan

 


 

Sian Bonnell Maria Hedlund

[slideshow_deploy id=’819′]

home’ truth’

n.

an indisputable fact or basic truth, esp. one whose accuracy may cause discomfort

The opening will be on 15th December from 4 to 8PM.

Sian Bonnell & Maria Hedlund uses the moment of self-awareness nowhere else but in their own homes, where they spend the most time. In their works, the domesticity explored as spaces are presented as an uncompromising approach from a private space that regards to one’s root of comfort as the primary field of shaping one’s identity. The viewer can feel voyeuristic and a deeply uncanny resemblance however it is characterised by a carefully staged, surrealistic tableaux.

The interspace connection spin throughout the photographs shows the artists’ interaction with their home and household to find their identity as well as being in isolation – not only relishing the humor of everyday objects but also becoming frightened by its moment of familiarity.

Sookyoung Huh

Åsa Andersson Broms, Konceptualiseringslaboratorium

[slideshow_deploy id=’796′]

Konceptualiseringslaboratorium

Åsa Andersson Broms, ID:I galleri 28/10 – 20/11 2016

 

Öppet: torsdag – fredag 12.00 – 18.00 / lördag – söndag kl. 12.00 – 16.00

Vernissage: Fredag den 28 oktober kl. 17.00 – 20.00

Vi kan se det så tydligt på avstånd: Hur ett samhälle rustas och städas för att efterlikna en vision. Det som hände inför OS i Brasilien är bara ett exempel. Det finns likheter i hur visioner upprätthålls och skapas även hos oss när stora samhällsreformer genomförs. Men kan vi se den propaganda vi utsätts för? Vilka krafter sätts igång? Hur tar vi som människor och medborgare del i de normförskjutningar som sker i stora samhällsomvandlingar?

Ett samhälle är alltid under förändring och anpassar sig ständigt till nya förutsättningar. Men ibland uppstår starkare behov som kräver lösningar och åtgärder. Stockholm expanderar i en accelererande hastighet. I regionen pågår drygt 30 stora stadsutvecklingsprojekt och fram till 2030 ska 140 000 bostäder ha byggts. Nya stadsdelar läggs till och äldre stadsdelar förtätas. Projekten kommuniceras genom lockande visionsbilder och färgstarka värdeord. Anslaget i byggprospekten berättar inte bara om funktionalitet utan också om livsstil. Vision 2040, styrdokument för regionens aktörer, beskriver inte bara att det ska byggas, det beskriver också hur Stockholm ska se ut, fungera och vad som ska värderas.

Åsa Andersson Broms beskriver i utställningen Konceptualiseringslaboratorium på ID:I galleri de glapp som uppstår i verkligheten när normer förskjuts, i ett samhälle som utvecklas i gränslandet mellan vision och illusion. Genom ett antropomorft bildberättande konceptualiseras de två huvudrollsinnehavarna lejonet och vargen, uttryckt i text och bild samt genom tredimensionella formskisser i skumgummi. Den japanska maskottraditionen yuru-kyara ligger till grund för idé och form.Utställningsrummet är ett laboratorium för en pågående konceptutveckling och utveckling av nästa fas där performativ distribution i ett medialt rum undersöks.
Åsa Andersson Broms konstnärskap rör sig fritt mellan fotografi och skulptur, mellan media och materialitet. I hennes utställning 1000×70 Kudzu 2013 på ID:I visade hon ett fotografisk arbete i samarbete med formgivaren Pontus Björlin.” Bildserien Kudzu kan ses som en serie tillrättalagda verkligheter eller kulisser. I sammanhanget vittnar de alla om systemfel, ett slags error i balansen mellan gott och ont. Något som förblir osynligt i sin verklighet…”

www.temporaryart.org/asa

 


galleri