Ella Tahkolahti Hanna Marno

[slideshow_deploy id=’1273′]

GREY HERON

Ella Tahkolahti

Hanna Marno

Visiting hours Sat – Sun 8.-9.7 at 12 to 4 PM

Opening reception on Friday 7.7. at 6 to 8 PM, warmly Welcome!

Grey Heron is a collaborative installation between Hanna Marno and Ella Tahkolahti of the Oksasenkatu 11 gallery. It is the first part of a gallery swap between ID:I galleri Stockholm and Oksasenkatu 11 Helsinki.

Grey Heron is a site-specific installation built for ID:I gallery that is a staged replication of the street view of Tjärhovsgatan. The taxidermic heron in the window of Öppet becomes a patient witness and a motive. In Egyptian mythology the Fenix bird is represented as a Grey Heron.

Having that there is no knowledge of the reality that lies within the facade of Tjärhovsgatan, we decided to provide an alternative interior from the perspective of the Grey Heron.

Ella Tahkolahti (born 1981 in Espoo) is a visual artist who works with installation and performance. Her main interest is in the relation of reality and image, the dynamics between spectator and the space, or the “non existing” artwork that only occurs in the encounter with the piece.

Graduated from the Time & Space departement of  Finnish Academy of Fine Arts in 2010. Member of Oksasenkatu 11 collective since 2014.

Hanna Marno b.1981 is a Helsinki based artist who lives and works in Nummi-Pusula. Her work consists of fictional narratives, translation and manuscripts. She works with sculpture, poetry, still and moving images. She’s a member of the Oksasenkatu 11 gallery – artist collective since 2013.

Concurrently she’s working on a street art project Horse Poem No. 1-23.

www.hannamarno.com

http://oksasenkatu11.fi/

Thank You ID:i gallery, Dan Lageryd and Alex Mood, Nordisk Kulturkontakt, Svenska Kulturfonden and Finska Kulturfonden

Noak Lönn Akitaka Kamijo

[slideshow_deploy id=’1266′]

Noak Lönn

Akitaka Kamijo

Sample Sets

Välkommen på vernissage fredag 12/5

17-21

Öppettider: Tor-Fre: 12-18. Lör-Sön: 12-16

Utställningen pågår t.o.m. 28/5

”När vi börjar arbeta är det tyfonssäsong, det regnar jämt och droppar ner i de hinkar vi ställer ut på golvet. Jag kan inte vara ute så jag börjar jobba med det som finns till hands inomhus. Det är mycket eftersom Yagi samlar på saker till sin antikaffär. Vi måste ändå gå ut ibland, mest till templet och en supermarket för att handla. Jag samlar på mig nya saker, billiga saker från 100 yen store och saker vi får från grannar, butiker och restauranger. Det är origami, leksaker, ätpinnar & godis. Jag hittar saker på marken också, löv och frukter, vulkaniska stenar och ett pappersflygplan vikt av en skolbok.”

Sample Sets är en skildring av en plats från två perspektiv, det främmande och det välbekanta.

Noak Lönn är konstnär verksam i Stockholm. Han arbetar framförallt med fotografi, ofta med en konceptuell utgångspunkt i ett historiskt eller kulturellt fenomen.

Akitaka Kamijo är konstnär verksam i Fujikawaguchiko i Japan. Han har återkommande i sitt arbete tagit rollen som vardagens observatör, både i bekanta och främmande miljöer. Han jobbar i varierande medier med olika nivåer av abstraktion och med formella lekar för att skildra personliga och allmängiltiga perspektiv.

 

Ann Frössén

[slideshow_deploy id=’1258′]

SIDE BY SIDE Två        SIDE BY SIDE Två


7 – 30 april 2017

Vernissage 7 april kl 17 – 20. Välkomna!

= två konstnärer samarbetar om ett konstverk:

Ari Luostarinen  Mikael Goralski Astrid Sylwan 
Hanna Tingsgård Karin Häll Lise-Lotte Norelius 
Helena Pehrsson Annette Hammarén Eva Kerek 
Annica Åberg Anna Tegeström Wolgers 
Maria Bajt Monica Nilsson Jakob Ojanen 
Erik Berglin Stina Brockman Eva Marklund 
Marja-leena Silanpää Kajsa Breitholtz Jenny Gedda 
Bengt Jahnsson Wennberg Christina Olivecrona 
Lovisa Ivenholt Bergqvist och jag Ann Frössén

 

 

Karin Lundgren-Tallinger Malin Hederus

[slideshow_deploy id=’1248′]

Karin Lundgren-Tallinger Malin Hederus

Vernissage 10/3 17-20

Utställningen pågår till 2/4

Öppettider:

Torsdag, Fredag 12-18,

Lördag, Söndag 12-16

Vandringen/Färden

Vandringen börjar i handen. Stygn läggs till stygn, repas upp, och byter riktning i ett långsamt sökande efter det som, per definition, inte finns men som ändå kan låta sig fångas. Kanske ligger det gömt i materialet? I kartan och vecket? Fingrarna stryker över tygets topografi och frågar sig om det är en kuliss, en målning eller rentav utsikten över Walden vi ser?

Bröderna Grimm ger prinsessan en tusenskinnskappa från rikets alla djur att gömma sig under. Kappan bär djurens erfarenheter som skydd och värme. Liv sys av liv. Längs en annan vandringsstig ger Jules Verne noggranna instruktioner till Motala Verkstad hur fören till hans undervattensfarkost Nautilus ska tillverkas. Drömmen kräver både ett kunnande och ett hantverk. Den egna världen byggs och förändras. Färden fortsätter, kanske för att någon gång, någonstans, i ett långt senare, hitta hem.

Än så länge är utställningen en plats, ett vändkors, kanske en glänta, där vandraren möter andra. Här ritas kartan om inför blicken och de imaginära rörelserna i rummet.

Att se en utställning, att bygga en utställning, är att själv skriva både förutsättningarna och begränsningarna: nej, inte så, men ja, där, det är bra. Varför då? Kanske bara för glädjen i att göra det, lekfullheten i att se om det går att följa rörelserna, sömmarna och vecken inåt. Utåt. Vidare.

”Vandringen/Färden” är en fortsättning på ett längre samarbete och en vänskap mellan Malin Hederus och Karin Lundgren-Tallinger. Ännu en anhalt.


Tobias Sternberg

[slideshow_deploy id=’862′]

Tobias Sternberg

ID:I Galleri, Tjärhovsgatan 19

Vernissage Torsdagen 23/2 18:00-22:00

Öppettider: Tor-Fre: 12-18. Lör-Sön: 12-16

Utställningen pågår till 5/3

www.tobiassternberg.com

Home-Defensive

Inredning för en post-faktuell tidsålder

Vad gör du när intränglingarna redan står för dörren, när den oönskade besökaren klättrar in genom fönstret? Bor du på landet och har jakt som hobby, är du redan väl rustad, men har du en mysig villa eller våning i förort eller innarstad, har du nog ingen aning vad du ska ta dig till! Kanske rusar du till köket efter en köttkniv, eller sliter fram ditt tennisrack ur garderoben. Men ärligt talat, tror du inte att dom är bättre förberedda än så? Ingen fara, det finns en mycket bättre lösning. Varför inte investera i överlägsen säkerhet såväl som i estetik? Köp ett konstverk du kan döda med! När allt kommer omkring hänger ju inte gamla värjor, svärd och hillebarder på väggarna hos grevar och baroner bara som dekoration. För den moderna medelklassen finns det nu ett elegantare alternativ, så att du inte måste låtsas vara en medeltidsnörd bara för att kunna känna dig säker hemma. Serien Home-Defensive av konstnären Tobias Sternberg erbjuder en bredd av möjligheter, för både stor och liten, och i en utformning som passar utmärkt i det moderna hemmet. Känns som lite väl djärvt, undrar du vad grannar och gäster ska säga? Ingen fara, det är ju konceptuell konst, och det vet ju alla, att sofistikerade människor måste förstå och uppskatta ironi. Som i den här texten till exempel. Men verken är trots det alldeles utmärkt lämpade för sitt sekundära syfte – att försvara ditt hem!

Konstnären Tobias Sternberg arbetar med serier av konstobjekt som undersöker och överbryggar klyftan mellan funktionalitet och estetik. I hans skulpturer spelar alltid användning och nytta en stor roll, antingen som en direkt uppmaning eller i och med att funktionaliteten hos vanliga objekt har blivit manipulerade eller avlägsnade. Med serien Home-Defensive har han skapat en rad konstverk som påminner oss om dekorativa vapen och sköldar upphängda i aristokratiska hem, men som har tagit sin estetik från den moderna medelklassens heminredning. Dom är fullt medvetet utformade som högst funktionella vapen. Samtidigt är det omöjligt att verkligen ta dom på allvar. Genom att skapa ett verkligt föremål som har ett syfte som är fullständigt opassande i vår vardag och i det samhälle vi lever, suggererar Sternberg en alternativ verklighet, som kanske inte alls ligger så långt ifrån våran egen, åtminstone inte i våra tankar. Närvaron av ett reellt objekt, som vi kan beröra och till och med använda, förstärker upplevelsen av denna hypotetiska verklighet. Istället för att betrakta konstnärens tolkning utifrån, genom en bildyta, kan vi så betrakta oss själva utifrån och som en del av bilden, som en del av den alternativa berättelse konstnären väver för oss. På så vis kan narrativa objekt suga in oss i konsten, och i dom surreala möjligheter den suggererar.

Tobias Sternberg föddes 1973 i Stockholm, men flyttade redan 2002 till London för att studera konst vid Goldsmith’s College. Sedan 2009 bor och arbetar han i Berlin, där han också 2015 var med och grundade projektrummet HilbertRaum. Han har ställt ut brett i både kommersiella gallerier och offentliga och konstnärsdriva utställningar och festivaler i Storbritannien, Tyskland, Belgien och andra europeiska länder samt i USA. Han representeras i Tyskland av Galerie Krupic und Kersting från Köln. Home-Defensive i galleri ID:I är hans första solo-presentation i Sverige. Han kommer även att deltaga i SUPERMARKET 2017 med sitt projektrum HilbertRaum.

Mer info om Tobias Sternberg                                         www.tobiassternberg.com

Projektet The Temporary Art Repair Shop                           www.artrepairshop.com

Krupic und Kersting                                                            www.kukgalerie.de

HilbertRaum                                                                        www.hilbertraum.org

Home-Defensive

– Inredning för en post-faktuell tidsålder

galleri