Gallerier

Linda Karlsson

Linda_Karlsson_orosmoln

Orosmoln
– en utställning i keramik och broderi
till förmån för flyktingkrisen

Vernissage fredag 23 oktober kl. 17–20

Välkomna!

Utställningen pågår 23.10–15.11 2015

OROSMOLN

Vi lever alla med en mer eller mindre tydlig rädsla för vad som komma skall med våra nära å kära.
Ibland kommer det tunga beskedet att någon dött.
Någon som man älskar å som kanske hade hela livet framför sig.
Olyckor, sjukdomar, krig, våld å ålderdom.
Man känner sig sorgsen å besviken på livet.

Mest är jag personligen besviken på människan.
Vart har vi hamnat?
Vi slåss skriker å krigar.
Dödar andra människor, uppfinner de bästa vapnen.
Utrotar djur och växtarter. Förgiftar havet.
Blundar för att polarisarna smälter
Mycket av detta för att få makt eller rätt.
Jag orkar inte.
Människor dör eller skadas för livet.

Vår tid är knapp och tiden går fort.
Varför denna rädsla eller ovilja att hjälpa?
Många väljer att fota eller filma istället för att hjälpa.
Konstigt nog har människan kommit dit att verkligheten är mer i
sociala medier.
Vi känner oss obekväma med att verka i verkligheten utanför cyberrymden, tänk om någon märker att jag inte kan eller inte är så bra som jag skrev i min status? Inte är så snygg som på min selfie.
Listan kan göras lång på människans O R O S M O L N

Då vi har ca sextiomiljoner människor på flykt i världen är att inte kunna hjälpa ett stort orosmoln för många.
Under utställningstiden kommer jag att brodera små väggbonader med olika orosmolnsrelaterade meningar/ord. Man får som besökare beställa sin egna personliga bonad till en kostnad av 500kr som oavkortat kommer gå till LÄKARE UTAN GRÄNSER.
För varje keramikobjekt som säljs skänker jag 200kr till ovan nämnd hjälporganisation.

VARMT VÄLKOMNA ATT HJÄLPA TILL ATT HJÄLPA OCH DELA MED ER AV ERA OROSMOLN!

lindakarlsson.se

Välkomna!

Rafael Garrdo

Rafael_Garrdo_press

”Now and now and now and now”

Vernissage fredag 25 september kl. 17–20

Välkomna!

Utställningen pågår 25.9–18.10 2015

Now and now and now and now

The act and process of gathering and hoarding materials could be considered a compulsive disorder; in this case it’s done with the intention of transforming them into an abstract fiction, which leads to the convergence of many stories, references and aesthetic possibilities, forming sentences with things, by composing and juxtaposing them, in a heuristic and ludic manner, of constant self-discovery, turn into a disrupted and divergent collection of altered discards with traces of laughter and joy, daydreaming of the possibility to transmit that drive once more, abandoned objects carry with them the subtle presence of whatever their early life may have stained them with, having once belonged in a cozy comfort now morphed into a quasi-scenography filled with illusions, uncertainty and humor, as a fiction it sketches the riddle of a soul, the natural habitat of an X person, an investigation of its frame of mind, if such a place endures, it does within an opaque brightness, the air in it, remain persistent in a loop in time and space, a constant now.

Rafael Garrdo (born in 1976, living and working in Stockholm) cross-media work has been described as an ”anthological compilation of magic realism short stories, written by a dumpster diver”. Basing his work mainly with the use of appropriated or found materials, he creates schematic stories, fictions or disparate analysis loaded with eerie speculations, dry humor and a dark look at serious matters and the general scheme of things.

rafaelgarrdo.com

 

Annelie Wallin

Annelie_Wallin_Wandering

”Wandering”

Nya verk av

Annelie Wallin

Skulptur, video, foto

Konstnärssamtal 12 aug kl 14:00, moderator är Pia Kristoffersson.

Välkomna!

Att vandra, söka och gå vilse är djupt rotade existentiella aktiviteter. Ett liv innebär ständiga växlingar mellan orientering och desorientering, mentalt och fysiskt. Att ta risker och beträda okända, oprövade, stigar är närmast en förutsättning för utveckling men också fundamentalt i konstnärligt skapande. Vikten av att utsätta sig för risken – eller möjligheten – att gå vilse. Vandringen som metafor och metod. ”Det som man inte alls vet vad det är kan ofta vara just det man behöver hitta, och för att hitta det behöver man gå vilse”, skriver Rebecca Solnitt i sin essä Gå vilse. En fälthandbok, som är en av Annelie Wallins inspirationskällor.

I utställningen Wandering på ID:I utforskar Wallin nya marker. Natur och växtlighet har varit återkommande teman i hennes senare arbeten; växtlighet som både biologiskt system och utgångspunkt för samtal om samhällsfrågor, det offentliga rummet och dialogen med dess medborgare. I projektet Dela trädgård (i samarbete med Malin Lobell Brodersen) inbjöds invånarna i Gislaveds kommun att medverka till en Medborgarträdgård. Odling som politisk handling och demokratiskt redskap, i gerillaform eller organiserad dito har Wallin undersökt.

Nu lämnar Wallin stadsrummets frågeställningar för att i installationen Ett annat slags natur företa en mer introspektiv vandring i en intuitiv, ordlös terräng. Förankrade i en trädgren i taket, tillsynes formade av tyngdlagen, pendlar två balanserande, kapselformade objekt av hamparep och vax. Den ena formen sammanpressad och sluten, den andra i ett tillstånd av det motsatta; en sorts upplösning. Med installationens tredje komponent, en kapsel placerad på golvet, på lite avstånd, gestaltar Wallin dynamiken mellan rörelse och stagnation, kaos och kontroll.
I verket Reminiscence, frigör Wallin en av kapslarna och låter göra en tredimensionell utskrift av densamma, ett simulacrum eller kopia. Resultatet blir en tankeväckande och effektfull förskjutning i uttryck och betydelse. I videon Notes, som anspelar på ett tidigare verk med samma titel, filmar Wallin en glasyta som reflekterar bilden av när hon genomför en upprepad, kort vandring och balansakt. Den återspeglade bilden (av bilden) skapar ett skyddande filter som visserligen skyler och avdramatiserar konstnärens avklädda kropp, men samtidigt förstärker bilden av utsatthet i det isolerade rum, utan insyn, som en konstnärs ateljé är. Som om vi ser något vi inte skulle se.

Wallin rör sig i ett spänningsfält mellan avsikt och intuition som påminner om vandrarens relation till kartan. Wallin prövar en alternativ berättelse om gränsen mellan det kvinnliga jaget och omvärlden, identiteten och yrkesrollen och den eviga vandringen däremellan.

Text: Pia Kristoffersson

www.anneliewallin.se

 

 

Dan Lageryd

dan_lageryd_web_2015
©Dan Lageryd 2015

Vernissage fredag 9 januari 17–20

Ett arkivistiskt bevarande av Essingeledens ytskikt, en filmisk avskanning av dess asfalt, emulsion mot emulsion. En bitvis abstrakt film vars variabla hastighet återspeglar trafikens rytm.
Med inspiration hämtad från bland annat Detroit och Düsseldorf, från psykogeografi- och derivétraditionen, från tankar kring film och tid, stad och yta.

Dan Lageryd är konstnär och filmare och har studerat fotografi och skulptur på Konstfack. Han medverkar regelbundet i filmvisningar och utställningar, både i Sverige och internationellt. Hans verk har köpts in av bl a Statens Konstråd och Folkets Hus & Parker.
Dan Lageryd arbetar främst med rörlig bild och berör i sin konst teman som tid och rum, repetition, perception och arkitektur. Han är baserad i Stockholm, Sverige.

www.danlageryd.com

Utställningen pågår 9 januari – 1 februari 2015
Öppet tors 16–19
fre 12–18
lör–sön 12–16

VÄLKOMNA!