Pressmeddelande |
Dacia 1300 - Min generation
Ett videoprojekt med bok av Stefan Constantinescu
på ID:I, Stockholm Tjärhovsgatan 19
Curator: Tom Sandqvist
Vernissage lördag 25 oktober kl 13 - 17
Utställningen pågår t o m söndag 9 november
Hur är det att leva i en totalitär regim? Hur påverkas du av
terror,
förtryck och förljugenhet? Hur gestaltas ditt liv när du varken
kan lita på
din man, din hustru eller dina närmaste grannar i samma trappa? När
vem som
helst kan vara en kollaboratör, en angivare, en konspiratör? När
livet blir
allt torftigare och torftigare, när elektriciteten stängs av, när
maten
ransoneras, butikerna står tomma och du själv tvingas flytta ut till
en
olidligt sjaskig förort?
Den svensk-rumänske konstnären Stefan Constantinescus videoprojekt
Dacia
1300 tar sin utgångspunkt i just dessa frågor - vem är jag,
hur såg min
uppväxt ut i den kommunistiska diktaturens Rumänien? Om Stefan
Constantinescus tidigare videoinstallation Smärtans Arkiv, som genomfördes
2001 med filmaren Cristi Puiu och grafiska formgivaren Arina Stoenescu
tillsammans med konstvetaren Tom Sandqvist, behandlade perioden 1945-1965
och koncentrerades till de politiska fångarnas berättelser och öden,
belyser
Constantinescu nu perioden 1968-2000 ur ett mer eller mindre strikt
självbiografiskt perspektiv med fokus på bilen Dacia 1300. Smärtans
Arkiv
visades i såväl Bukarest som Vilnius och ledsagades av en ytterst
omfattande
bok på både rumänska och engelska om den kommunistiska terrorn
och de
politiska fångarnas vittnesbörd.
Den mest lysande av alla symboler för det kommunistiska Rumänien
under
Ceausescu var Dacia 1300, Rumäniens svar på Östtysklands Trabant,
en lika
bräcklig som ²modern² bil som alla drömde om att få
äga och köra, symbolen
för den moderna arbetarstatens ²progressiva framsteg² och seger
över
framtiden.
Dacia 1300 rullade ut ur fabriken samma år som Stefan Constantinescu
föddes
- 1968 - samma år som Sovjetunionen gick in i Tjeckoslovakien, och var
förstås en kopia. Dacia 1300, som tillverkas än idag i Rumänien
utan några
större skillnader, byggdes på patent efter Renault 12 och blev snabbt
frihetssymbolen par excellence, en paradox i ett samhälle som lika snabbt
kollapsade i terror och misär för miljoner och åter miljoner
människor.
Bilen var verkligen underbar, berättar Stefan Constantineswcu - år
efter år
besökte han den rumänska bilsalongen i Bukarest strax innan den nya
modellen
skulle komma ut på ²marknaden². Ofta skolkade han från
skolan eller tog
ledigt från jobbet för att få ett tillfälle att se de
nya ²förbättringarna²
på den gamla bilen. Till nittiofem procent var det alltid fråga
om samma bil
som året innan, nu var den kanske lackerad i en annan färg och hade
kanske
till och med fått runda strålkastare i stället för fyrkantiga,
alltid bara
små, obetydliga kosmetiska detaljer. Så var - och är - det
också när det
gäller det rumänska samhället. Fortfarande sitter de gamla kommunisterna
vid
makten samtidigt som de nya affärsmännen en gång arbetade för
Securitate,
Ceausescus politiska polis.
Trots omständigheterna tvekar Stefan Constantinescu inte att kalla sin
barndom en lycklig tid - han var drygt tjugo år gammal när han flyttade
till
Sverige efter studier vid Konstakademin i Bukarest för att fortsätta
sina
studier vid Kungl. Konsthögskolan i Stockholm. När han var fem år
gammal
tvingades famikljen flytta när huset där de bodde föll offer
för Caeusescus
megalomani, då stora delar av befolkningen tvångsförflyttades
in till
städerna. Fadern kämpade hårt och länge och tvingades som
så många andra att
muta myndigheterna innan han lyckades hyra en ny bostad. Familjen
Constantinescu hade tur - de flyttade in i ett höghus i vilket det också
bodde ett stort antal utländska tjänstemän på olika ambassader;
huset hade
betydligt högre status än de omkringliggande, och den svarta handeln
blomstrade. Man sålde ²blue jeans², sprit, kaffe, cigaretter,
öl, läsk och
andra lyxprodukter, till slut även kvinnor, vilket hyresgästerna inte
kunde
acceptera, varför man tillkallade Militia. Här spelade herr Ialomiteanu
en
avgörande roll. Han kunde sitta timme efter timme i sitt fönster för
att
inte missa någon mer eller mindre viktig händelse nere på gården.
Han var
också den första i huset som hade en TV-antenn med hjälp av
vilken
kvarterets invånare kunde se bulgarisk TV - vi började följaktligen
lära oss
bulgariska, ett bulgariskt-rumänskt lexikon blev snart oöverstigligt
dyrt i
grannskapet, berättar Stefan Constantinescu.
Boken
som ledsagar projektet är skriven av Ana Maria Zahariade och Tom Sandqvist.
Zahariade behandlar den kommunistiska pseudoarkitekturen i Rumänien under
Ceasescutiden medan Tom Sandqvist redogör för både den politiska
bakgrunden
och vardagslivet under den kommunistiska regimen.
Filmen
är 62 minuter lång och omfattar både gamla journalfilmer, propagandamaterial
och tretton intervjuer med personer med anknytning till höghuset i vilket
familjen Constantinescu bodde i Colentina-området Bukarest.
Stefan Constantinescu,
född 1968, utexaminerades vid konstakademin i Bukarest 1986 och kom till
Sverige 1992. Åren 1994-1998 gick han på Konsthögskolan i Stockholm.
Dacia-projektet deltar också på den stora utställningen Berättelser
i
Norrköpings konstmuseum. Projektet visas separat på Malmö Konstmuseum
efter
årsskiftet och i april 2004 på Muzeul Taranului i Bukarest.
ID:I galleri
Tjärhovsgatan 19
116 28 Stockholm
Öppet: to-sö 13-17
Info@idigalleri.org
www.idigalleri.org