Annelie Wallin

KICK Off 2009
”KICK Off” © Annelie Wallin 2009.

Vernissage:
fredagen 30/1
kl 17-20

 

Utställningen pågår
tom15/2

Öppettider:

ons-fre 12-18
lö-sö 12-16

När är nånting färdigt, var börjar och slutar ett konstverk, eller för den delen ett träd, en tanke eller en stad? I vilket ögonblick blir en samling träpinnar till en skulptur och är de fortfarande ett verk fast konstnären sparkat sönder det, eller är själva sparken en del av verket? I Wallins videofilmer ”KICK Off” och ”Brottning” på ID:I galleri händer just detta, en skulptur plockas isär av konstnären men verket, eller dess beståndsdelar, ger inte upp utan lever vidare i en oklar relation till sin skapare. Det attackerar, rymmer och smyger på konstnären för att åter igen förstöras.

Annelie Wallin har gjort flera verk som på ett eller annat sätt handlar om sin egen tillblivelse. Som ”Kalender 2006” där verket består av konstnärens tillverkning av verket, eller som här, där Wallins fysiska närkamp med en skulptur skildras i videoformat. Tydlig i videon är också den ambivalens man som konstnär kan känna inför sin egen verksamhet. Vem styr egentligen vem? Här möts viljan och slumpen, det som var nödvändigt att göra och de misstag som begicks.

Med i utställningen finns även tre skulpturer i vax och brons där Wallin låter själva materialiteten beskriva en process. Ett slags tripp trap trull där det en gång flytande bronset i ”Nystan.01” har stelnat i en form som kan liknas vid en stor spänstig knut av ett formfast material. I de andra knutarna av vax har formen punkterats och de metalliska rören man tyckte sig se tidigare har säckat ihop som slappa slangar i upplösning. Gjutprocessen är i sig en transformering där ett material blir ett annat och hela utställningen antyder en cirkelrörelse där verk skapas och förstörs och ny konst uppstår i det som blev kvar, precis som ett material kan hettas upp, formas, stelna och formas om igen.

Varmt Välkomna!

 

www.anneliewallin.se

Lena Flodman

"Prettiosa SHOP" © Lena Flodman 2009
”Prettiosa SHOP” © Lena Flodman 2009.

Vernissage:
fredagen 9/1
kl 17-20

Pressvisning den 7/1 kl 14.

Utställningen pågår
tom25/1

 

Öppettider:
ons-fre 12-18
lö-sö 12-16

Prettiosa SHOP, konceptuell keramik.

I utställningen Prettiosa Shop har återfunna plastobjekt från en strand i Italien förvandlats till prydnadssaker i nytt material med nytt innehåll såsom:

sex, glädje, ljuvlighet, våld och äckel

De befinner sig nu på punkt ett i konsumtionskedjan:
TILL SALU igen.

Gallerirummet på ID:I har omvandlats till en imiterad butik, en shop, för dyrgripar i det traditionellt tyngda materialet keramik glaserad i en mångfald av färger.

De exklusiva och noga utvalda strandfynden i oväntade kombinationer har fått en ny existens.

Lena Flodman

 

Julcirkulationen

JULcirkulationen
”JULcirkulationen” © Nils Claesson 2008.

Vernissage:
fredagen 12/12
kl 17-20

Utställningen pågår t om 21/12

Snart är den glada julen här igen och vi rusar iväg för att handla julklappar till våra nära och kära! Men varför kan man fråga sig –  hela tiden köpa nya grejjer? Varför kan inte förra årets julklappar få cirkulera? Lämna in gamla klappar och tag en annan med dig hem istället!

Cirkulation är enkelt. Tag en sak du gillar, lämna något tillbaka. Så rullar det vidare. På Cirkulationen kan man lämna in det som man inte behöver längre, men har haft nytta av och vill ska användas. Där kan man själv hitta något nytt, något annat.

En liten undran inför våra konsumtionsvanor, för miljön och den globala rättvisans skull. Finns det alternativ till vår överkonsumtion?

Cirkulationen är ett verk av Lena Gustavsson som vi på ID:Igalleri iscensätter mellan den 12/12 och 21/12. Vi bjuder på glögg och för dem som vill köpa konst av våra konstnärer kommer det att finnas på väggarna!

Varmt välkomna att lämna och hämta!:)

Joel Hurlburt

rorschach tree stump number 2.© Joel Hurlburt 2008
”Rorschach tree stump number 2″© Joel Hurlburt 2008.
Vernissage:
fredagen 21/11
kl 17-20
Utställningen pågår 
tom 7/12
“Reach Away to the Bottom Being”

Joel Hurlburt has always been interested in combinations, and the space between things.  He attempts to navigate between plausibility and the improbable, rather than relying on pure fantasy or strictly replicated reality.   The uncanny form functions as a phenomenological reminder of the independent aspect of the life of the brain.  A desire to question uses of materials and objects, to question the knowledge and beliefs which viewers bring to things, led to an interest in perception and cognition studies. This interest though is not purely intellectual.  In recent years a family connection to neurological disease has come to light, from which subtitle narratives have been derived.  The stoic New England family from which he comes and the reserved affect under which it´s men labor, harbors undisclosed suffering beneath a seemingly impenetrable surface.  Subjects of masculinity, memory, and spatial perception are recurring themes in his work, and are informed by philosophical texts and writers including Gertrude Stein and Walt Whitman.  The results are forms of physical contemplation, reflecting a wandering search for answers through humble means.

Joel Hurlburt was born in Portland, Maine, USA, and studied art at the Massachussetts College of art, in Boston.  He has lived and worked in Stockholm since 2003.

Kontakt:
hurlburt12@yahoo.com 

galleri